woensdag 2 november 2016

Lekker fruit!

Dag mama’s en papa’s,

Hier zijn we eindelijk met het fruitverslag ;-)

Tijdens het thema fruit ontdekten we natuurlijk heel wat soorten fruit.

Als inleiding op het fruit kwam het fruit echt tot leven. De juf speelde het tafelpoppenspel van “Pom, de appel, heeft een buil”. Het ging over Pom. Hij werd ’s morgens wakker, hij keek in de spiegel en.. hij zag een buil op zijn hoofd. Hij wist niet van waar die buil kwam en hij was erg ongelukkig. Hij ging langs bij zijn vriendjes Banda, de banaan; Jeroen, de citroen;… Niemand kon hem helpen… wel wisten ze allemaal te vertellen dat ook zij “klachten” hadden. Zo had Banda de banaan last van een kromme rug. Jeroen de citroen, die had dan niet 1 maar 2 builen op zijn hoofd maar ja,… dat was zo want hij was een citroen. Als laatste bezocht Pom zijn vriend Peri, de peer. Die moest heel hard lachen want Pom had helemaal geen buil. Pom dacht dat hij een appel was met een buil maar… hij was eigenlijk een peer, net zoals Peri. Jullie kapoenen vonden het geweldig!

Natuurlijk stond ook het fruit centraal in de andere speelhoeken van de klas. Zo mochten jullie kleuters met plasticine “druifjes” maken voor de druiventros, speelden ze met fruit in de poppenhoek en konden ze echt fruit plukken van de appel- en perenbomen in de klas.

 

 



















We knutselden dit keer eens in 3D. We gingen ons eigen stuk fruit maken met papier maché. Daarvoor hadden we natuurlijk veel krantensnippers nodig. Gedreven hielpen jullie kapoenen om kranten in stukken te scheuren… heel de kring lag vol met snippers… dat gaf natuurlijk aanleiding tot… gooien natuurlijk! Het regende plots papiersnippers. Na het gooien verzamelden we ze snel in 2 emmers en konden we aan het werk. 







Iedereen koos zelf welke fruitsoort hij/zij wou maken.
Met een prop of een worst van krantenpapier gingen we aan de slag. Handen in de lijm en wrijven over de krantensnippers… een echt knoeiboeltje maar oooh zooo leuk! Tenslotte een laagje met wit huishoudpapier en dan kon het fruit drogen. Enkele dagen later was het dan klaar om beschilderd te worden.




Maar dat was niet het enige knutselwerkje dat we maakten… nee… er werden ook nog druiventrossen gestempeld. Sommigen kleuters kregen de opdracht om de druiven mooi naast elkaar te stempelen op een driehoekig blad, de andere kleuters moesten dan weer eerst een lange rij stempelen en dan steeds minder en minder… Jullie merken het… het knutselen in de klas wordt niet alleen gebruikt om te knutselen, maar we gebruiken tijdens het knutselen ook veel begrippen en zo wordt ook de taal van je kleuter steeds rijker en rijker!

Het hoogtepunt van onze fruitdagen was natuurlijk de uitstap naar de boomgaard. Eerst en vooral een hele dikke dankjewel aan al de lieve mama’s, papa’s en oma’s die klaar stonden om ons naar de boomgaard te brengen en ook te zorgen dat we terug veilig op school geraakten.
In de boomgaard werden we eerst welkom geheten door de boerin. Zij gaf ons een mooi rood sjaaltje met witte stipjes. De kleuters die dit wilden kregen er eentje om. Nadien mochten we luisteren naar het verhaal van het muisje “Pierlepein”. Het verhaal mochten we vertellen in de hooischuur. Heel leuk natuurlijk maar… dit zorgde er wel voor dat jullie kapoenen vooral oog hadden voor het hooi en net iets minder voor het verhaal. Maar geen getreur, er viel nog meer dan genoeg te ontdekken. We gingen op stap doorheen de boomgaard. Juf Sara en juf Rien hadden verschillende foto’s gemaakt en jullie kleuters mochten de foto’s zoeken. Ze ontdekten al snel het wiel van de fruittrein, de ventilatoren van de koelcellen waar de appels in liggen, de afdrukken van de wielen van de tractor in de aarde… Voor veel kleuters was er veel te veel te ontdekken en waren er wel heel veel indrukken om op te doen. Ze hadden ook af en toe eens nood aan wat beweging dus werd er eens gedraaid zoals de ventilator, beeldden we uit dat we peren plukten heel hoog en heel laag in de boom, liepen we eens tussen de lange rijen bomen,.. We ontdekten ook nog enkele peren die nog aan de boom hingen, takken die gesnoeid waren,…
Na de wandeling gingen we eens kijken en voelen in de koelcel en zagen we hoe de appelsorteermachine werkte. Nadien werden we door de boerin getrakteerd op een appeltje en appelsap. Mmmm. Na het smullen was het weer tijd voor iets leuks! We mochten in de fruittrein en… de boer reed ons rond doorheen de boomgaard. We werden door elkaar geschud maar… jullie kapoenen bulderden van het lachen.



 





 










Na deze anderhalve fruitweek waren jullie kleuters klaar voor een heel nieuw avontuur! Heksen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten